Nyhet 2017-07-14

Ny styrelseordförande till MTD – Morgontidig Distribution

Jan Persson blir ny styrelseordförande för logistikföretaget MTD efter att Lena Herrmann, som varit MTD’s styrelses ordförande sedan juni 2012, lämnat sitt uppdrag.

Jan Persson har lång erfarenhet av distribution av tidningar och sedan ett antal år tillbaka också distribution av post, paket och större gods på sin lokala marknad. Jan är VD för NTM och UNT Distribution, med huvudkontor i Norrköping.

”-Ett rikstäckande leveranssystem är en förutsättning för såväl dagens som morgondagens kunder. MTD är ett försäljnings- och utvecklingsbolag som under kommande år ska ta en stark position på e-handelsmarknaden, första steget togs när MTD Postlådepaket lanserades. En tjänst som levereras morgontidigt med Sveriges tidningsdistributörer till postlådan, där lokal närvaro och hög kvalitet är avgörande i slaget om kunderna. Jag ser fram emot att som styrelsens ordförande vara med och skapa förutsättningar och utveckla bolaget vidare som en last-mile aktör”, säger Jan Persson.

Charlotte Hansson, VD på MTD:

”–Vår nya hemleveranstjänst har fått ett mycket positivt bemötande på den kraftigt växande e-handelsmarknaden. Med kundernas ökande krav på flexibilitet och val av leveranssätt ligger vår tjänst för de små, lättare paketen hem rätt i tiden och kompletterar kundernas andra transportlösningar. Bolaget är utvecklingsmässigt i ett viktigt skede där ökad digitalisering skapar nya möjligheter och krav på nya intäkter. Jan har varit en av styrelsens ledamöter under lång tid och har en bred förankring hos ägarna vilket är viktigt för att realisera vår strategi”, säger Charlotte Hansson.

För mer information kontakta:

VD Charlotte Hansson

tel. 0730-61 20 25 / charlotte.hansson@mtd.se

Styrelseordförande Jan Persson

tel. 0708- 72 60 90

Publicerad den 2017-07-14 01:11 – Dela på sociala medier

Pressmeddelande 2017-05-09

E-handelskonsumenternas nya krav ger MTD vind i seglen

E-handeln fortsätter att växa starkt. Ökningen var 16% under 2016 och PostNord/HUI ger en prognos på en ökning med 17 % under 2017 i E-barometern 2016. Fortfarande hämtar de flesta sina produkter på utlämningsställen. Vid jultid skrevs det mycket om de långa köerna och kraven ökar på att få leveransen hem till dörren. MTD:s tjänst Postlådepaket är ett av de nya alternativen. 

I takt med att konsumenterna köper mer och mer via nätet ökar kraven på e-handlarna. Köpupplevelsen måste vara enkel, tydlig och bekväm från check-out till check-in. Logistiken är en central del i hela köpupplevelsen. Detta leder till att e-handlarna måste satsa på såväl den egna interna logistiken, t. ex i form av effektivisering av lagerhanteringen, som den externa där man måste kunna erbjuda alternativa leveranssätt och ledtider. 78 % svarar i 2016 års e-barometer att det är viktigt att få välja hur leveransen sker. Att kunna ge kunden möjlighet att själv styra över leveransen utifrån sina behov är därför ett starkt konkurrensmedel för aktörerna på nätet. Med MTD:s Postlådepaket som ett alternativ kan konsumenten välja att få de mindre paketen direkt till sin egen postlåda och slippa stå i kö.

- Detta minskar köerna för alla och dessutom minskas antalet korta körningar med bil genom att färre åker till utlämningsställena, säger Anette Jarlemark, Affärsutvecklingschef på MTD.  

Kontroll och säkerhet
I 2016 års e-barometer framgår att nio av tio konsumenter anser att det är viktigt att få leveransstatus på en pågående leverans. När det gäller leveranser till konsumenternas postlådor är detta oftast inte möjligt. Med MTD Postlådepaket är försändelsen sökbar genom hela kedjan och mottagaren blir informerad när leveransen landat i postlådan, säger Anette. 

- Kanske finns en viss oro för postlådeleveranser då paketen kan bli lämnade utanför dörren i en påse om den inte går ner i lådan eller i brevinkastet. MTD:s Postlådepaket levereras tidigt på morgonen, oftast före klockan 7.00, vilket gör att de flesta mottagare hinner ta in paketet innan de går hemifrån, fortsätter Anette.

Leveranstid
Valfrihet och bekvämlighet är viktigt när konsumenter väljer leverantör på nätet men leveranstiden är en annan viktig faktor. För de svenska e-handlarna blir tiden ett viktigt konkurrensmedel när man i allt större utsträckning konkurrerar med leverantörer i andra länder.  En genomsnittlig leveranstid i Sverige ligger idag på tre dagar enligt e-barometern, då ett paket också ligger kvar på utlämningsstället i 1.5 till 2 dagar.

- Vi såg kundernas behov av en kortare leveranstid och vässade därför vår tjänst så att vi idag levererar på 1,5 - 2 dagar, vilket är möjligt genom vår väl inarbetade distribution av tidningar och tidskrifter. Vi har också de senaste månaderna sett ett ökande intresse för vår tjänst, berättar Anette.

Tjänsten går att prova på e-Commerce
MTD bjuder nu in befintliga och potentiella e-handelskunder att pröva på Postlådepaket genom att helt enkelt skicka ett paket hem till sig själva direkt från mässan e-Commerce på Kistamässan. De kunder som är på plats på torsdagen den 11 maj får också uppleva hur lördagsleverans fungerar.   
(Monter A 19)


Läs mer om e-commercemässan: http://www.easyfairs.com/sv/e-commerce-2017/e-commerce-2017/


För mer information:

Anette Jarlemark, Affärsutvecklingschef MTD
Mobil: 0725 -  17 58 00
E-mail: anette.jarlemark@mtd.se 

Kontaktförmedling:
Anette Palle 
0761 - 99 48 59 
E-mail:anette.palle@mtd.se

www.mtd.se

 

Publicerad den 2017-05-09 02:37 – Dela på sociala medier

Nyhet 2017-02-28

MTD:s postlådepaket förstahandsval för nystartat hudvårdsföretag

I slutet av januari tecknade MTD avtal för postlådepakettjänster med The Skin Agent. Ett företag som utvecklat en ny produktserie för den svenska marknaden som skyddar huden mot skav och friktionsskador. Det appliceras som ett deo-stick och lämnar en skyddande hinna mot skav exempelvis mellan låren, mellan skinkorna vid cykling, skav av bh-band eller skav från sömmar vid löpning. Produkten säljs idag främst till privatpersoner via nätet.

Tjänsten Postlådepaket är ett enkelt, säkert och kostnadseffektivt sätt att skicka paket inom Sverige. Det innebär att kunden alltid får sitt paket ända hem i en morgontidig leverans. Dessutom är det ett miljövänligt alternativ eftersom leveranserna ofta sker till fots, med cykel eller moped.
- Vi är jätteglada för det här avtalet. Den här typen av produkter är idealisk för tjänsten Postlådepaket. Mindre paket som levereras hem till kunden , säger Anette Jarlemark, affärsutvecklingschef på MTD. Vi levererar självklart alla typer av gods, men ekologiska produkter som The Skin Agent, ligger oss lite extra varmt om hjärtat då det går helt i linje med vårt koncept, fortsätter Anette.
De första sändningarna för The Skin Agent har levererats till kund och hela affären omfattar även lagring samt plock och pack. En helhetslösning som förstärker samarbetet ytterligare.

Anna Byström, en av grundarna till The Skin Agent, är spänd på hur produkten ska tas emot av hudvårdsmarknaden.
- Vi har redan fått positiva kommentarer på produkterna från flera av våra kunder och det är jätteroligt. Det huvudsakliga målet med våra produkter är att alla ska kunna leva det liv man vill och känna sig bekväm, säger Anna.

- Bekvämligheten var också en del av det som styrde när vi valde transportalternativ. Jag har följt utvecklingen av MTD:s postlådepaket och visste att tjänsten passar oss och våra produkter perfekt, fyller Linda Nilsson, den andra av de två grundarna i. Postlådepaketet gör det bekvämt för kunden genom att leveransen alltid kommer ända hem till dörren.

MTD ser just E-handlare, och kanske gärna start-up företag, som intressanta potentiella kunder i framtiden.

För mer information om MTD Postlådepaket:

Anette Jarlemark, affärsutvecklingschef MTD

Mobil: 0725 175 800

E-mail: anette.jarlemark@mtd.se

För mer information om The Skin Agent:
Linda Nilsson, Co-Founder
Mobil: 0708 656 825
E-mail: linda@theskinagent.com

Kontaktförmedling:
Anette Palle, kommunikatör, MTD

Mobil: 076-1994859 

Publicerad den 2017-02-28 05:27 – Dela på sociala medier

Följ oss på My Newsdesk

Du hittar nyheter och pressreleaser om MTD på vår sida på MyNewsdesk.